Opdrachtgever: VNG KCHN, Den Haag, 2017
Opdracht: het opnieuw ontwerpen van de website Naleving.net, een subsite van de website van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), en het bouwen ervan (in samenwerking met Loek Hilgersom van Netcoop).
Wensen: indeling in thema’s, communities voor leden, kennisbank deels openbaar en deels voor leden, uitgebreide gebruiksvriendelijke zoekfunctie met filters, nieuws- en agendasectie en nieuwsbrief.
Belangrijk gebleken bij de uitvoering:
- Opzet van usercentered design canvas: een document waarin we de vraag, het doel, de gebruikers en de oplossingen voor de website die we gingen maken volgens bepaalde stappen omschreven. Dit verheldert en verscherpt enorm zodat je een realistisch plan van aanpak kunt opstellen
- Uitwerken van persona’s en gebruikersprofielen, en de route’s die je beoogt om de gebruiker door de site te leiden (userjourney’s)
- Constant overleg met de tekstschrijver aan het begin en tijdens het proces (content en ontwerp gaan tegelijk op)
- Het uitschrijven van protocollen voor het vullen van de kennisbank en de communities voor een consistente opbouw van teksten en pagina’s
- Gebruikerstesten bedenken en afnemen met toekomstige redacteuren en gebruikers uit enkele gemeenten
- Het trainen van de medewerkers: dagtraining voor 12 mensen op locatie
Uitdaging:
- Binnen beperkt budget toch een heldere opzet voor interne communities
- Binnen beperkte tijd het geheel tot een goed einde brengen: prioriteren, heldere verslagen naar de opdrachtgever, duidelijke tickets schrijven voor de bouwer
- Binnen de huisstijl ontwerpen en toch wat ruimte onderhandelen voor eigen inzichten
Extra blij met:
- Dat alle uitdagingen behaald zijn!
- Het multi-inzetbare Uitgelicht blokje
- De structuur voor de Kennisbank: niet-leden kunnen de intro lezen en deze informatie is daardoor ook vindbaar voor zoekmachines, betalende leden (gemeenten) krijgen complete document te zien en kunnen het ook downloaden.