Budget-websites in WordPress

Opdrachtgevers: Divers. ZZP-ers en kleine ondernemers, stichtingen en verenigingen, kunstenaars: voor diegenen die zich online willen presenteren om klanten te werven, maar geen grote investering kunnen doen. Zij kunnen bij mij terecht voor een WordPress-site met een eenvoudige opzet.

Vaak houdt dat in dat ik een bestaand gratis ontwerpthema van de WordPress-community installeer en daar wat aanpassingen in doe op gebied van kleur, eigen logo en pagina-indeling.

Mijn eigen website is een voorbeeld van zo’n budget-website. Het gratis ontwerpthema dat ik gebruik is de Twentysixteen.

Met enkele aanpassingen in kleur, lettertype en lettergrootte heb ik de basis in zo’n 8 uur neergezet. Het indelen en vullen kost in dit geval de meeste tijd, en dat geldt ook voor de meeste budgetsites die ik voor klanten maak.  Zij kunnen de site zelf vullen om kosten te beperken.

De prijs is afhankelijk van de hoeveelheid maatwerk in het design, extra functionaliteit (bijvoorbeeld een contactformulier, beeldredactie) in de vorm van plug-ins en training en begeleiding.

Voorbeelden van budget-websites in WordPress:

Zeer eenvoudige opzet met bewust weinig styling en zonder plaatjes:

Gemiddeld maatwerk op gratis thema:

Onderhoud

Voor alle websites die gemaakt zijn met een contentmanagement systeem (CMS) zoals WordPress, Typo3 en Drupal geldt dat er regelmatig onderhoud aan het systeem moet worden gedaan, om veroudering en daarmee gevoeligheid voor hacken en dergelijke te voorkomen. Meestal spreek ik met klanten 2 à 3 uur af per jaar op een onderhoudscontract of strippenkaart. Soms worden daar extra uren in opgenomen voor andersoortige vragen en hulp op het gebied van het onderhouden van de inhoud van de site.